Penyair Sumsel AP Bayu Akan Hadiri Kongres Penyair Dunia

Foto: sayangi.com/APB

Palembang, Sayangi.com – Anwar Putra Bayu, penyair Indonesia asal Sumatera Selatan memastikan diri akan menghadiri Kongres Penyair Dunia ke-33 di Ipoh 20-26 Oktober, atas undangan sastrawan Malaysia Malim Ghozali PK.

“Anwar Putra Bayu akan hadir bersama penyair Indonesia lainnya.” Kata sastrawan Malaysia Malim yang baru menerima Sea Writer 2013.

Direncanakan Anwar Putra Bayu tiba di Ipoh (Malaysia), Senin, 21 Oktober 2013.

Menurut Malim Ghazali selaku CEO, 33rd World Congress of Poets Perak telah dipilih sebagai lokasi Kongres Penyair Sedunia (WCP) kali ke-33. Kongres ini merupakan acara tahunan yang dilaksanakan oleh Akademi Seni dan Budaya Dunia (WAAC).

“Kongres yang bertema Satu Dunia Menerusi Puisi ini akan dibuka pada 21 Oktober malam oleh Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zamry Abd. Kadir,” kata dia.

Menurutnya lagi, saat ini 28 buah negara sudah mengesahkan penyertaan, melibatkan lebih kurang 200 orang penyair termasuk peserta tempatan.

“Kongres ini merupakan perhimpunan penyair antarabangsa terbesar pernah diadakan di Malaysia ini. Antara negara yang turut serta adalah Brunei, India, Indonesia, Jepang, China, Taiwan, Korea Selatan, Argentina, Sepanyol, Mexico, Perancis, Jerman dan Amerika Syarikat,” ujar Malim.

Kongres Penyair Dunia ke 33 ini juga akan menerbitkan sebuah antologi dalam bahasa Inggris yang memuat karya-karya para penyair, termasuk di dalamnya dua karya penyair Anwar Putra Bayu berjudul Window 233 dan A Cup Of Creamy Coffe Buku puisi dieditori oleh George Chapouthier dan Malim Ghazali PK .