Istri Anwar Wan Azizah Berpeluang Gantikan PM Mahathir

Wan Azizah diprediksi bakal gantikan Perdana Menteri Mahathir. Foto Reuters
Wan Azizah diprediksi bakal gantikan Perdana Menteri Mahathir. Foto Reuters

Kuala Lumpur,Sayangi.com- Wan Azizah istri politisi senior Malaysia Anwar Ibrahim, Wan Azizah Wan Ismail, berpeluang jadi perdana menteri perempuan pertama setelah Mahathir Mohamad mundur.

Dalam kabinet Mahathir, selain menjabat sebagai Wakil Perdana Menteri, Wan Azizah juga mengemban tugas sebagai Menteri Perempuan, Keluarga, dan Pembangunan Masyarakat.

Sumber anonim yang dekat dengan petinggi Malaysia mengatakan Mahathir sudah menjadikan Wan Azizah Wan Ismail sebagai PM Malaysia interim. Indikasi muncul setelah Mahathir yang menaungi Partai Bersatu, memilih untuk meninggalkan koalisi Pakatan Harapan yang menang pemilu Mei 2018.

Penunjukan PM baru akan diatur lebih lanjut nanti sesuai Pasal 42 (2) Konstitusi Federal Malaysia. Dengan demikian, sesuai titah Sultan Abdullah untuk mengikuti Konstitusi, PM baru akan ditetapkan berdasarkan suara mayoritas di Parlemen.

Kepala Sekretaris Pemerintah Malaysia Mohamed Zuki Ali menyatakan Sesuai dengan Pasal 43 (5), sebanyak 26 anggota kabinet yang saat ini bertugas di bawah pemerintahan Mahathir untuk sementara akan dicabut dari posisinya.

“Seluruh posisi administrasi, baik wakil PM, menteri, wakil menteri, atau sekretaris politik akan ditarik,ujar Zuki Ali.

sumber: Malaysia Free Today